11. lokakuuta 2015

HYVINVOINTIOHJELMA - TAVOITTEET & YLEINEN HYVINVOINTI

Nyt vihdoin tätä hyvinvointiohjelmaa! Johan tässä on kestänytkin tovi ja ikuisuus :D Pahoittelen. Ja koska mulla on niin paljon asiaa tähän liittyen, en saanut millään mahdutettua kaikkea samaan postaukseen, niin päädyin tekemään aihe kerrallaan.

Pientä pohjustusta mistä on kysymys.. Kuusi viikkoa sitten starttasin Oriflamen 12 viikon WellnessLife+ Hyvinvointiohjelman. Mahdollista olisi myös ollut aloittaa painonpudotusohjelma, mutta koska mulla ei ole ylimääräisiä kiloja niin hyvinvointiohjelma oli ehdottomasti se mun juttu. Ohjelman alussa tein kehonkoostumusmittauksen sekä hyvinvointitestin, on jotain mihin verrata sitten 12 viikon kuluttua ;)
Oon kyllä ollut tyytyväinen elämääni kaikin puolin, mutta ainahan on parantamisen varaa ja mulla varsinkin tuolla ruokapuolella. Syönyt olen suht terveellisesti, pääasiassa kotiruokaa. Joskin olen ollut aina laiska tekemään salaattia tai syömään kasviksia. Ohjelman alussa kirjailin itselleni tavotteita näille 12 viikolle. Mun listalla on muunmuassa saada enemmän energiaa arkeen, saada ateriarytmi säännöllisemmäksi (3-4h välein), saada kroppaa hiukan timmimmäksi, liikkua 3-5krt viikossa ja lisäksi tietysti lenkit koiran kanssa, pitää herkkupäivä vain kerran viikossa, pitää paino suht samassa kuin lähtötilanteessa ja lisätä vedenjuomista, joka mulla usein unohtuu. Halusin ehdottomasti realistiset tavoitteet, enkä halunnut kurkottaa korkeuksiin. Tietäen mun elämäntilanteen, kun kalenteri on buukattu täyteen aamusta iltaan on myös stressin hallinta aika suuressa osassa. 


YLEINEN HYVINVOINTI

Nukkuminen - Pyrin nukkumaan yöllä aina sen 7-8 tuntia. Viikonloppuisin kyllä menee helposti 9-10 tuntiakin. Aikaiset aamuherätykset (viimeistään 5.30) verottavat kyllä mun päivän pirteydestä huomattavan paljon, vaikka miten ajoissa iltaisin menisinkin nukkumaan. Yleensä siis jos vain aikaa on niin nukun päivällä töiden jälkeen 20-30min päiväunet, jotta saan vireystason taas takaisin. Oon siitä onnekas, ettei päiväunet verota mun yöunille nukahtamisesta yhtään.

Stressin hallinta & rentoutuminen - Kun päivät täyttyy menoista todella nopeasti, on stressin hallinnasta tullut entistä tärkeämpää. En ehkä oikein oo mitään stressaaja tyyppiä, koska oon oppinut siihen, että kaikesta selviää tavalla tai toisella. Mutta usein tulee niitä hetkiä, kun kaipaa vaan sitä sellaista oloa kun ei oo tietoakaan mitä ympärillä tapahtuu. Yritän rentoutua joka päivä ainakin sen pienen hetken. Olipa se sitten lämmin suihku tai kynttilän valossa oleminen, mutta kuitenkin ainakin se yksi hetki päivässä! Monesti suuntaan lenkkeilemään veden lähettyville tai metsään. Rentoutuminen luonnossa on mulle helppoa. Siksi juurikin mökkeily on sitä parasta! Yleensä myös jos on paljon asioita jotka vain pyörivät päässä lähden koiran kanssa metsäpoluille kävelemään, aivot virkistyy niin kuin mielikin. Ja yleensä maailma ei näytä enää yhtään niin synkältä kuin sinne mennessä.

Onnenhetket - Ohjelma kehottaa huomaamaan jokapäiväisen elämän onnenhetkiä. Listailinkin edellisessä postauksessa niitä, sillä oon yrittänyt löytää joka päivä ainakin sen 3 asiaa joista voin olla sillä hetkellä kiitollinen. Tämä on auttanut ajattelemaan positiivisesti ja niin ettei maailma ehkä ookkaan niin paha paikka kuin annetaan olettaa ja ymmärtää. Ja kun ilahduttaa muita, tulee itsekin iloiseksi.

Yleinen hyvinvointi on noussut yhdeksi tärkeäksi tekijäksi tässä hyvinvointiohjelmassa. Asia, johon harvemmin tulee keskityttyä. Mutta nyt paahtaessa pää kolmantena jalkana menemään tulee aina havahduttua siihen, että hei, pitäis välillä osata relatakin, ei tämmöistä menoa kukaan ikuisuuksiin jaksa. Huolehditteko te yleisestä hyvinvoinnista miten?
 
Muissa osioissa höpöttelen ruokavaliosta ja wellness-tuotteista sekä liikunnasta! ;)

2 kommenttia:

  1. Todella kiva postaus♥ Laitto ajatteleen omaa elämää ja hyvinvointia! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tosi kiva kun herätti ajatuksia! :) Kiitos <3

      Poista

Kiitos kommentista! Piristät sillä päivääni ♥